Werkgeluk in deze tijd?
Sinds ik de opleiding tot Werkgelukdeskundige heb gevolgd kom ik steeds vaker in gesprek over dit onderwerp. Leerzame, maar soms ook uitdagende gesprekken. Wat mij in de laatste weken opvalt, is dat het voor sommige mensen een onderwerp is waarover we in deze tijd niet kunnen of mogen praten. De reden? Veel mensen raken vanwege de Corona pandemie hun baan kwijt en het lijkt daarom niet gepast om het te hebben over “gelukkig’ zijn op het werk. Gelukkig zijn doen we maar in het weekend. Voor veel mensen is het nu belangrijk om gewoon brood op de plank brengen. En dat is natuurlijk zo. Ook ik zie om mij heen betrokken en ervaren medewerkers hun baan verliezen.
Maar het zet mij toch aan het denken. Want werkgeluk, of anders gezegd, duurzaam met plezier naar je werk gaan, gaat niet alleen maar over een bloemetje op je verjaardag of confetti bij het behalen van mooie resultaten. Ik ken ook weinig mensen die de hele dag “blij” zijn op het werk. Niet te doen! Vaak vergelijk ik de pijlers van werkgeluk met een relatie of huwelijk. In de basis weet je dat het goed zit, maar je hebt wel eens een meningsverschil of ruzie.
Het startpunt van Werkgeluk is voor mij dat je als werkgever die mensen in dienst hebt die passen bij wie je als bedrijf bent en wat je wilt uitdragen. Uiteraard beschikken ze daarnaast ook over de competenties en de vaardigheden die ze nodig hebben om hun taken uit te voeren of hebben ze de mogelijkheden om daarnaartoe te groeien. Maar in de basis moet het goed voelen. Dat je als mens daar werkt waar je een omgang met collega’s hebt die bij je past en dat jij je gezien en gehoord voelt of dat je betrokken kunt zijn.
Na heel veel gesprekken in loopbaantrajecten in de afgelopen jaren ben ik ervan overtuigd dat, hoe meer inzicht je iemand geeft in zichzelf en in, bijvoorbeeld, de bedrijfscultuur van het bedrijf waar ze werken, hoe beter het lukt om te begrijpen waarom de dingen lopen zoals ze lopen en welke invloed je daar als mens of bedrijf zelf op hebt. Hierdoor krijgen de meeste mensen het gevoel van controle terug. Vanuit dit inzicht kan iemand vanaf dat moment zelf beter keuzes maken of en hoe er vervolgacties op gezet gaan worden. Want soms kan een situatie in je leven zo zijn, dat veranderen niet meteen kan. Maar weten dat het kan en hoe je dit aanpakt biedt de ruimte die nodig is.
Voor mij betekent het dat we eigenlijk altijd in gesprek kunnen gaan over Werkgeluk. Met het bedrijf dat een hoog ziekteverzuimpercentage kent, of medewerkers kort na indiensttreding steeds weer ziet vertrekken. Met de werkzoekende die zijn baan is kwijtgeraakt, met de medewerker die ziek thuis zit, omdat het werk niet (meer) past. Met de medewerker die oprecht twijfelt of het werk wel passend is en dreigt uit te vallen. Maar ook met de medewerker die door het nieuwe thuiswerken het niet meer naar de zin heeft in het werk en er geen plezier meer aan beleeft.
Wat is van waarde voor jou als medewerker of bedrijf en op welke manier kun je dit invullen.
Welke pijlers van Werkgeluk zijn voor jou van waarde?
Comments